Till innehållet

Ny fart för speedway på Gotland

29 april 2024

Allmänna arvsfondens lokalstöd till Gotlands Motorförenings Speedwayklubb ger gotländska ”Bysarna” nya möjligheter att utöka inom sporten. Här berättar vice ordförande och projektledare, Fredric Fohlin.

Gotlands Motorförenings Speedwayklubb har en hundraårig historia som länge präglade ön, det fanns en tid då speedway på Galgberget i Visby lockade åskådare i tusental. Klubbens lag ”Bysarna” tog flera SM-guld under sportens glansdagar, men i början av 2000-talet lades banan på Galgberget ner för att ge plats åt bostäder, vilket också påverkade verksamheten.

— Klubben blev rejält sargad och efter några år fanns det bara ett fåtal eldsjälar kvar som hittat ny mark, byggt klubbhus, depåbyggnader och en bana för barn, berättar Fredric Fohlin som är dagens vice ordförande. Klubbens barnverksamhet har fortsatt utvecklas mycket, men möjligheterna att fortsätta med speedway har hittills tagit stopp när barnen blivit tonåringar, förklarar han.

— För att träna och tävla från 14 års ålder krävs en större bana. Det kan liknas vid behovet av en 11-mannaplan i fotboll. En sådan bana har inte funnits på Gotland sedan banan på Galgberget lades ner.

Men nu kanske det finns en vändning i sikte. I slutet av april fick klubben sin ansökan till Allmänna arvsfonden om lokalstöd beviljad. Det betyder att de får ett stöd på drygt 6 miljoner för att anlägga den storleksmässigt anpassade banan som ungdomar mellan 12 och 25 år behöver. Alternativet att söka stöd hos Allmänna arvsfonden dök upp i diskussioner med RF-SISU och Region Gotland och framstod som bästa möjligheten att få en investering som skulle räcka för målsättningen ny bana på plats till år 2026. Fredric beskriver ansökningsprocessen som omfattande, men viktig. För klubben har det varit ett sätt att verkligen gå igenom mål och syften. Det har varit bra att verkligen formulera anledningen bakom projektet, menar han.

— Vårt skäl till att vi behöver en större bana är inte så enkel som att det behövs för större motorcyklar, även om det också är sant. Huvudsakligen handlar det om barnens och familjernas möjligheter att fortsätta med något de brinner för. Att de inte när de är 14 år ska behöva hitta en ny idrott, eller kanske inte hitta något nytt alls. För oss har det varit jobbigt att inte kunna ge våra medlemmar en riktig framtid inom sporten. Det är den riktiga anledningen.

Så, en vecka efter beskedet att stödet till den nya banan är godkänt, vilka förhoppningar finns för framtiden?

— Vi är säkra på att det kommer att leda till att många av de barn som är aktiva i sporten idag fortsätter med speedway även som tonåringar och vuxna. Vi hoppas också på att det lockar ännu fler barn och familjer när de ser att det är ett intresse som inte måste ta slut. Och på sikt vill vi återigen bjuda in gotlänningarna till speedway-matcher som körs på stor bana på Gotland.

Barn på speedway-motorcyklar redo vid startlinjen.

Barn från speedwayklubbens barnverksamhet redo vid startlinjen.

Intervjuade Fredric på speedwaybanan tillsammans med sonen Harald som sitter på motorcykel.

Intervjuade Fredric vid speedwaybanan tillsammans med sonen Harald på motorcykel.